Euro Shop breidt uit naar Mechelen

Euro Shop breidt uit naar Mechelen

In Mechelen staat er sinds begin april een nieuwe vestiging van Euro Shop. Na de provincies Oost- en West-Vlaanderen en Henegouwen wil de van oorsprong Roeselaarse retailer nu dus ook de provincie Antwerpen veroveren. Dat lijkt aardig te lukken volgens Olivier Pommé (COO Euro Shop): "Aan de zeer positieve reacties van de klanten merken we dat de one-stop-shopervaring een schot in de roos is. We willen ons nog meer lokaal verankeren en hopen uiteraard zo verder te groeien."

Voordelen van schaalgrootte

Euro Shop bestaat al sinds 1958 in Roeselare, waar het ooit begon als traditionele legerstock. Al snel stapelden de uitbreidingen zich op, zowel in het assortiment - de slogan luidt niet onterecht 'Wedden dat we 't hebben' - als geografisch. Na uitbreidingen in Oost- en West-Vlaanderen (Kortrijk, Veldegem, Middelkerke, Sint-Niklaas en Maldegem) en Henegouwen (Doornik) is nu de provincie Antwerpen aan de beurt.

Euro Shop
Euro Shop werd in 1958 opgericht door de familie Kerckhof
Oliver Pommé
Olivier Pommé (COO Euro Shop): "De schaalgrootte biedt zeker voordelen"

De vestiging in Mechelen is jullie achtste winkel. Wat zijn de voordelen van een dergelijke schaalgrootte?

Olivier Pommé (COO Euro Shop): "We kunnen hierdoor onze klanten meer en beter bereiken door lokaal aanwezig te zijn, wat ook de integratie in het sociale weefsel gemakkelijker maakt. Dit biedt voordelen bij lokale en internationale onderhandelingen omdat dit de omloopsnelheid van onze in- en uitgaande goederen versnelt. Aangezien we spreken over een win-winsituatie voor onze lokale en internationale leveranciers staan die ook open voor een extra inspanning."

Voormalige Carrefour

De nieuwe winkel zit in een voormalige Carrefourvestiging. Hebben jullie veel aangepast?

"De winkel bevindt zich inderdaad op de voormalige Carrefour-site aan de Oscar Van Kesbeeckstraat. We hebben ervoor gekozen vanwege de zeer goed bereikbare ligging met ruime parkeergelegenheid op een boogscheut van de Mechelse binnenstad. De structuur van het gebouw bleef behouden, maar de binnenkant van het gebouw werd integraal gestript en in een modern en fris jasje gestoken in lijn met het Euro Shop concept. De elektriciteits- en sprinklerinstallatie, vloer, sanitaire voorzieningen en gevelbekleding zijn allemaal vernieuwd. We hebben uiteraard geïnvesteerd in het IT-gebeuren, maar ook in nieuwe rekken, POS-materiaal en energiezuinige verlichting. Het geheel zorgt ervoor dat ons assortiment op een attractieve manier in de kijker gezet wordt waarbij extra aandacht gegeven wordt aan de winkelbeleving van onze klanten."

Euro Shop
"We geven extra aandacht aan de winkelbeleving"

Aanpassen

Grote generalisten zoals Euro Shop zijn vooral een Oost-en West-Vlaams fenomeen. Hoe is het gelukt om de formule naar de provincie Antwerpen te exporteren?

"Onze naamsbekendheid in deze provincies spreekt voor zich. Bij het horen van de naam Euro Shop maakt de klant onmiddellijk de link met ons ruime assortiment van 160.000 verschillende producten waarbij zowel de grote merken als onze eigen kwaliteitsvolle importartikelen aangeboden worden aan een scherpe prijs. Een non-foodretailer met een slogan 'Wedden dat we ’t hebben' kent men inderdaad niet in de provincie Antwerpen. Aan de zéér positieve reacties van de klanten merken we dat ze hun winkelbezoek ervaren als een one-stop-shopping experience waarbij men alles vindt voor het hele gezin - precies wat we beoogden, dus. De winkelbeleving wordt duidelijk geapprecieerd en het valt in de smaak dat we inzetten op brede winkelgangen, aangepaste temperatuur, zachte muziek en een gezinsvriendelijke sfeer. Ons team van aankopers stelt dagelijks alles in het werk om bij elke productcategorie aanzien te worden als een specialist in het vak. In Henegouwen, West- en Oost-Vlaanderen spreekt het voor zich, maar in Mechelen zijn de nieuwe klanten verbaasd over de diepte van ons assortiment per afdeling."

Euro Shop
"In elke categorie willen we een specialist zijn"

Doen jullie bepaalde zaken anders in Mechelen?

"We doen er alles aan om ons te integreren in de buurt. Bij de uitwerking van het businessplan en het aangeboden assortiment hebben we in de eerste plaats rekening gehouden met het aanwezige aanbod in de binnenstad. We zoeken een synergie met de bestaande commerciële activiteiten in Mechelen. Concreet verkopen we bijvoorbeeld geen bovenkledij - in bepaalde van onze andere winkels wel. Anderzijds hebben we extra ingezet op afdelingen zoals huishoud, speelgoed, schoolgerief, automateriaal, multimedia, tuin- en petproducten, verlichting, fiets en DIY. Dankzij een aanvullend seizoenaanbod spelen we ook continu in op de laatste trends waardoor we ons assortiment verrassend en inspirerend houden."

Euro Shop
"De Mechelaars appreciëren ons zeer brede aanbod aan producten"

Verdere groei

Werken jullie in Mechelen met evenveel personeel als in de andere zaken? Of voorlopig nog met minder?

"Ons bedrijf telt 450 werknemers waardoor één van onze belangrijkste KPI’s de productiviteit per werknemer is. In Mechelen zorgen we voor een tewerkstelling van een kleine vijftig medewerkers. Op termijn hopen we vanzelfsprekend verder te groeien. Lokale verankering is belangrijk: we streven steeds naar het aanwerven van medewerkers die in de buurt van onze winkel wonen."

Was het moeilijk om plaatselijk personeel te vinden? Hoe hebben jullie dat aangepakt?

"Als sterke familiale onderneming zijn we bekend als een goede werkgever waardoor we snel een sterk team van winkelverantwoordelijken, sectorverantwoordelijken en winkelbedienden hebben kunnen aanwerven. Na aanwerving hebben we meteen een interne opleiding voorzien in onze nabijgelegen vestiging in Sint-Niklaas opdat ze zich zo snel mogelijk thuis zouden voelen in het Euro Shop verhaal en kennis konden maken met onze interne werking: artikelbeheer, bestelbeheer, stockbeheer ... Zo kunnen ze de klanten dagelijks met veel enthousiasme en expertise bijstaan. Onze medewerkers zijn echt de motor van onze winkels."

Euro Shop
Het aanbod in Euro Shop is zeer breed

Belang van communicatie

Hoe hebben jullie de lancering van Euro Shop Mechelen aangepakt qua communicatie?

"De opening van de nieuwe winkel was al maanden op voorhand gepland op 7 april 2021. Dat werd aangekondigd via de lokale pers en lokale radio. De opening is uitgezonden op RTV Mechelen en we waren ook duidelijk zichtbaar in het stadsbeeld van Mechelen. Specifieke promoties naar aanleiding van de opening werden via sociale media, ons lifestylemagazine en onze website in de kijker gezet. Door corona zijn we helaas niet met de gewenste festiviteiten kunnen openen en konden we slechts een beperkt aantal klanten tegelijkertijd ontvangen. Zodra de omstandigheden het toelaten zullen we nog een Feestweekend voor onze klanten organiseren."

Hoe ziet dat lifestylemagazine er precies uit?

"Onze lifestylemagazines worden ontworpen door onze eigen marketingafdeling. De vormgeving blijft niet beperkt tot losse producten, we willen die vooral in een context plaatsen. De magazines worden gekoppeld aan bepaalde periodes van het jaar, met thema’s zoals Valentijn, Moederdag, zwemplezier, back to school, zomer, fietsen ..."

Euro Shop
"Onze zelf ontworpen lifestylemagazines worden gekoppeld aan thema's als Valentijn, Moederdag ..."

Jullie hebben ook een webshop. Hoe is de interactie met de fysieke winkels?

"Op onze website is het mogelijk om een greep van ons ruim assortiment te bekijken. Hierbij worden vooral onze eigen merken aan de klant getoond. De klant krijgt ook de mogelijkheid om de voorraad van het gewenste product in zijn winkel te raadplegen. Op onze website zie je ook in één oogopslag welke producten op een bepaald moment in promotie staan en kun je steeds de lopende folders raadplegen. De klant kan op de site ook zijn klantenkaart activeren en zijn gespaarde punten raadplegen. Met onze webshop willen we de klant vooral een bepaalde service aanbieden; het is ook een digitale etalage."

© Artikel Dobbit magazine